Asiakaskohtaisessa kannattavuudessa laajaa vaihtelua rahoitusalalla

Tutkimustiedote 13.12.2020

Asiakaskohtaisessa kannattavuudessa laajaa vaihtelua rahoitusalalla

Yhdistysasiakkaiden kannattavuus suomalaisessa rahoitusalan yrityksessä vaihtelee rajusti: suuret kokonaistuotot voivat johtaa myös tuhansien eurojen arvoisiin tappioihin kohdeyritykselle.

Pian julkaistavassa kandidaatintutkielmassa selvitettiin yhdistysasiakkaiden kannattavuutta suomalaisessa rahoitusalan yrityksessä. Tutkimuksessa selvisi, että vaikka suurin osa asiakkaista tuottaa kokonaistuotoiltaan positiivista tuottoa kohdeyritykselle, on vain 54 prosenttia asiakkaista todellisuudessa kohdeyritykselle kannattavia. Jopa noin 46 prosenttia kaikista kyseisen rahoitusalan yrityksen yhdistysasiakkaista on kohdeyritykselle tappiollisia.

Tutkimus toteutettiin tilastollisena tutkimuksena erään suomalaisen rahoitusalan yrityksen asiakastietorekisteristä kerätystä tuote- ja palveludatasta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että usein ne asiakkaat, joilla on paljon tuotteita, ovat keskimäärin kannattavampia kohdeyritykselle. Myös sijoitustuotteiden määrällä vaikuttaisi olevan positiivinen vaikutus yhdistysasiakkaan kannattavuuteen. Yllättävä havainto tutkimuksessa on, että kokonaistuotoiltaan kaikkein merkittävimmät asiakkaat voivat olla kohdeyritykselle todella tappiollisia, mikäli asiakkailla on käytössään liian suuri määrä erilaisia tuotteita ja palveluita.

Tutkimuksessa havaittiin, että kaikkein tappiollisin prosentti asiakkaista aiheuttaa kohdeyritykselle lähes yhtä suuret tappiot, kuin loput kohdeyrityksen kannattamattomista asiakkaista yhteensä. Vastaavasti noin puolet kannattavimmista asiakkaista tuottavat kohdeyritykselle kahdeksan kertaa enemmän voittoa, kuin ne kannattavat asiakkaat, joilla on vähemmän tuotteita käytössään. Tutkimuksen perusteella voidaankin yleistää, että yritysten asiakaskohtaisessa kannattavuudessa voi olla todella laajaa vaihtelua.

Lisätietoja: Katri Päivärinta, katri.paivarinta@student.lut.fi
Kandidaatintyö: Yhdistysasiakkaiden kannattavuus suomalaisessa rahoitusalan yrityksessä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tutkimalla työntekijöiden kokemaa muutosta voi todentaa yrityksen tekemän onnistuneen ulkoistuksen

Myös teknologiayhtiöiden konkurssin ennustaminen onnistuu klassisten tunnuslukujen avulla

Vastuullisella ja ympäristön huomioivalla sijoitusstrategialla on mahdollista saavuttaa ylituottoa