Ennustavan koneoppimisen kasvavat mahdollisuudet osana verkkopalveluiden kehittämistä
Tutkimustiedote 9.12.2020
TIKI-kurssi/Roosa Kärki
Ennustavan koneoppimisen kasvavat mahdollisuudet osana verkkopalveluiden kehittämistä
Tuore Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopistossa tehty kandidaatintutkielma esittää monipuolisen läpikatsauksen yritysten kasvavassa suosiossa olevan ennustavan koneoppimisen hyödyntämisen mahdollisuuksista verkkopalveluiden kehittämiseksi kuluttajakäyttäytymisen näkökulmasta. Koneoppimisen hyödyntäminen avaa yrityksille kattavia käyttömahdollisuuksia verkkopalvelujen kehittämiseksi, minkä avulla kuluttajille voidaan tarjota personoidumpaa sisältöä. Kuluttajat osaavat vaatia nykypäivänä personoidumpaa palvelua yrityksiltä yhä enemmän tietoisuuden ja tarpeiden kasvun myötä.
Kuluttajien tietoisuus tarvitsemistaan verkkopalveluista on kasvanut ja yhä enemmän kuluttajat painottavat personoidumpaa palvelua verkkokaupoissa ja -sivustoilla. Yritysten näkökulmasta koneoppimisen osalta tietämys on vielä suppeaa, minkä vuoksi on hyvä tunnistaa eri hyödyntämismahdollisuuksia ja lisätä siten yleistietämystä sekä lähestyttävyyttä aiheen tiimoilta. Ennustava koneoppiminen mahdollistaa potentiaalisia kehityskohteita ja rajattomasti mahdollisuuksia kuluttajista kerätyn tiedon eli datan avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, koneoppimisen roolin olevan verkkopalveluissa kasvava, verkkopalveluissa avustava, myyntiä lisäävä sekä kustannuksia leikkaava. Suosituimmiksi käyttökohteiksi nousivat koneoppimisen avulla tehdyt segmentoinnit eli asiakaskunnan jakaminen erilaisiin ryhmiin, asiakkaan kannattavuus ennusteet, tuote- tai palvelusuositus ennusteet, verkkosivulla tai -kaupoissa tapahtuvat asiakasvaihtuvuus ennusteet, chatbottien ennusteiden kehittäminen, verkkosivun tai -kaupan sisäiset hakutulos ennusteet, kuluttajien ostokäyttäytymisen ennusteet, mahdollisten poikkeamien ja samankaltaisuuksien tunnistaminen, asiakastaso ennusteet eli onko asiakas uusi vai kanta-asiakas, aikasarjaennusteet eli tietyltä ajanjaksolta kerätyn tiedon avulla tehdyt tulevaisuuden ennusteet, kuvapohjaiset ennustukset, kysyntäennusteet, trendiennusteet sekä hintajousto ja hinta-arvio ennusteet.
Lisätiedot: Roosa Kärki, roosa.karki@student.lut.fi
Roosa Kärjen kandidaatintutkielma Koneoppiminen ennustamassa kuluttajakäyttäytymistä verkkopalveluissa (Machine learning in predicting consumer behavior on web services) on saatavilla verkko-osoitteesta https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/161618/Julkaisuvalmis_kandidaatin_tutkielma_Karki_Roosa.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Kommentit
Lähetä kommentti