Lentoyhtiöiden vastuullisuusviestintä vaikeuttaa kestävää lentomatkustamista

Tutkimustiedote 12.12.2020

LUT-Yliopisto

 

Lentoyhtiöiden vastuullisuusviestinnän mahdollistama kestävä lentomatkustaminen

 

Kuluttajien käsitykset lentoyhtiöiden vastuullisuudesta eivät vastaa tutkitusti todellisuutta. LUT-Yliopistossa tehdyssä kandidaatintutkielmassa käsitelläänkin tarkemmin Pohjoismaiden neljän suurimman lentoyhtiön SAS:n, Finnairin, Norwegianin ja Icelandairin vastuullisuusviestintää kuluttajan näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää millaiset mahdollisuudet vastuullisuusviestintä antaa matkustajan kestävälle lentomatkustamiselle.

 

Lentoyhtiöiden vastuullisuusongelmat ovat laajassa tiedossa ja konkreettisiin toimenpiteisiin tämän ratkaisemiseksi onkin jo ryhdytty. Kuitenkin aiempien tutkimusten mukaan lentoyhtiöiden vihreämmän imagon luomiseen ja näistä vastuullisuustoimista hyötymiseen tarvitaan tehokasta viestintää itse kuluttajille. Tämä tutkimus käsitteleekin sitä, miten informaatio saadaan välitettyä kuluttajalle ymmärrettävällä tavalla.

 

Tutkimus on suoritettu itsenäisesti julkisten vastuullisuusraporttien pohjalta, ja kohdeyritykset eivät ole osallistuneet tutkimuksen suorittamiseen. Laadullisen sisällönanalyysin perustana toimivat aiemmat tutkimukset vastuullisuusviestinnästä sekä kestävästä kuluttamisesta ja näiden ilmiöiden yhteydestä.

 

Lisätiedot:

Elina Byckling                                           elina.byckling@student.lut.fi

Elina Bycklingin kandidaatintyö: Lentoyhtiöiden vastuullisuusviestinnän tarjoamat mahdollisuudet kestävälle lentomatkustamiselle, saatavilla: -

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vastuullisella ja ympäristön huomioivalla sijoitusstrategialla on mahdollista saavuttaa ylituottoa

Tutkimalla työntekijöiden kokemaa muutosta voi todentaa yrityksen tekemän onnistuneen ulkoistuksen

Myös teknologiayhtiöiden konkurssin ennustaminen onnistuu klassisten tunnuslukujen avulla