Paahdetun kahvin toimittajat ovat omaksuneet tasapainoisesti hankinnan ympäristövastuun käytänteitä
Tutkimustiedote 13.12.2020
TIKI-kurssi/Muusa Enjala
Paahdetun kahvin toimittajat ovat omaksuneet tasapainoisesti hankinnan ympäristövastuun käytänteitä
Eniten käytettyjä yritysten sisällä toteutettavia käytänteitä olivat ympäristövastuun sisällyttäminen strategiaan sekä arvoihin, missioon ja visioon ja ylimmän johdon sitoutuminen. Organisaatioiden välillä toteutettavista käytännöistä eniten käytettiin auditointeja, toimittajayhteistyötä ja ympäristövaatimuksia.
Teoriassa tärkeimmiksi esitetyt käytänteet osoittautuivat paahdetun kahvin toimittajien käytetyimmiksi ja eniten omaksutuimmiksi. Käytänteistä toimittajayhteistyön merkitys korostui. Uudempia käytänteitä oli käytetty vielä erittäin vähän ja käänteistä logistiikkaa ei ollut käytetty ollenkaan. Viitteitä kuitenkin on, että ne voivat tulevaisuudessa yleistyä ja vakiinnuttaa paikkansa.
Uusia käytänteitä ei löytynyt, mutta toimittajien sertifikaattivaatimus -käytänteestä löytyi uusi piirre, jossa ostaja eli kahvin paahtaja on luonut kokonaan oman kolmannen osapuolen hyväksymän sertifikaatin omille toimittajille. Lisäksi selvisi, että joissain käytänteissä on sekä sisäisiä- että ulkoisia piirteitä.
Muusa Enjalan kandidaatintutkielma Paahdetun kahvin toimittajien hankinnan ympäristövastuun käytänteet julkaistaan alkuvuodesta LUT-pubissa tarkastuksen jälkeen.
Lisätietoja:
Muusa Enjala, muusa.enjala@student.lut.fi
TIKI-kurssi/Muusa Enjala
Paahdetun kahvin toimittajat ovat omaksuneet tasapainoisesti hankinnan ympäristövastuun käytänteitä
Eniten käytettyjä yritysten sisällä toteutettavia käytänteitä olivat ympäristövastuun sisällyttäminen strategiaan sekä arvoihin, missioon ja visioon ja ylimmän johdon sitoutuminen. Organisaatioiden välillä toteutettavista käytännöistä eniten käytettiin auditointeja, toimittajayhteistyötä ja ympäristövaatimuksia.
Teoriassa tärkeimmiksi esitetyt käytänteet osoittautuivat paahdetun kahvin toimittajien käytetyimmiksi ja eniten omaksutuimmiksi. Käytänteistä toimittajayhteistyön merkitys korostui. Uudempia käytänteitä oli käytetty vielä erittäin vähän ja käänteistä logistiikkaa ei ollut käytetty ollenkaan. Viitteitä kuitenkin on, että ne voivat tulevaisuudessa yleistyä ja vakiinnuttaa paikkansa.
Uusia käytänteitä ei löytynyt, mutta toimittajien sertifikaattivaatimus -käytänteestä löytyi uusi piirre, jossa ostaja eli kahvin paahtaja on luonut kokonaan oman kolmannen osapuolen hyväksymän sertifikaatin omille toimittajille. Lisäksi selvisi, että joissain käytänteissä on sekä sisäisiä- että ulkoisia piirteitä.
Muusa Enjalan kandidaatintutkielma Paahdetun kahvin toimittajien hankinnan ympäristövastuun käytänteet julkaistaan alkuvuodesta LUT-pubissa tarkastuksen jälkeen.
Lisätietoja:
Muusa Enjala, muusa.enjala@student.lut.fi
Kommentit
Lähetä kommentti