Suomalaisyritykset hankkivat yhä vastuullisemmin tuotteitaan niin elintarvike- kuin tekstiilialallakin
TUTKIMUSTIEDOTE 7.12.2020 / TIKI-kurssi
Suomalaisyritykset hankkivat yhä vastuullisemmin tuotteitaan niin elintarvike- kuin tekstiilialallakin
Kandidaatintutkielmassa sosiaalinen vastuullisuus suomalaisten case-yritysten hankintaketjuissa tutkitaan, miten kaksi suomalaista suurta osakeyhtiötä varmistavat hankintaketjujen sosiaalisen vastuullisuuden toteutumisen. Tulokset osoittavat, että hankinnoissa huomioidaan suuressa määrin ihmisoikeudet koko hankintaketjussa tekemällä läheistä yhteistyötä toimittajien ja voittoa tavoittelemattomien järjestöjen kanssa. Siten myös tuotantomaan oloihin voidaan vaikuttaa positiivisesti.
Tutkimus on toteutettu laadullisena kahden suomalaisyrityksen, Marimekon ja Pauligin, tapaustutkimuksena, joka perustuu yrityksistä saatuihin julkisiin vuosien 2019 vastuullisuusraportteihin. Tutkielmassa tutkittiin sosiaalisen vastuullisuuden osa-aluetta jättäen ympäristövaikutusten ja taloudellisen vastuullisuuden osa-alueet huomioimatta.
Tulokset osoittavat, että sosiaalinen vastuullisuus on tärkeä osa yritysvastuuta, ja sitä on aiemmassa kirjallisuudessa tutkittu vähemmän kuin kahta muuta vastuullisuuden osa- aluetta (taloudellisia ja ympäristöön liittyviä osa-alueita). Aiemmin sosiaalinen vastuullisuus on käsittänyt enimmäkseen valvontaa työoloista, -ajoista ja -turvallisuudesta. Tutkimus osoittaa, että tänä päivänä sosiaalista vastuullisuutta pyritään varmentamaan läheisellä yhteistyöllä ostavan yrityksen ja sidosryhmien välillä. Samalla ostavat yritykset pyrkivät parantamaan hankintamaiden oloja järjestöyhteistyön avulla, esimerkiksi luomalla lapsille mahdollisuuksia koulutukseen sen sijaan, että heitä käytetään lapsityövoimana tuotannossa.
Lisätietoja
Elisabet Vaurasalo
elisabet.vaurasalo@student.lut.fi
Elisabet Vaurasalon kandidaatintutkielma: Sosiaalinen vastuullisuus suomalaisten case- yritysten hankintaketjuissa
Kommentit
Lähetä kommentti