Toimittajayhteistyön kehittäminen tasapainotetun tuloskortin avulla

Toimittajayhteistyön kehittäminen tasapainotetun tuloskortin avulla 


Viime vuosikymmenien aikana yritysmaailmassa on kiinnitetty enemmän huomiota hankintojen johtamiseen. Keskikokoisiin ja suuriin yrityksiin on alettu perustaa hankinta-organisaatioita tavoitteena optimoida hankintojen johtaminen ja lopulta parantaa yrityksen kannattavuutta. Hankintatoimessa voidaan käyttää monia eri työkaluja, mutta erityistä huomiota on saanut Kaplanin ja Nortonin kehittämä tasapainotettu tuloskortti 90-luvulla. 

LUT-yliopistossa tutkittiin toimittajahallinnan kehittämistä tuloskortin avulla. Tavoitteena on tutkia miten toimittajahallintaa voidaan kehittää tuloskortin avulla. Tutkimuksessa perehdytään erityisesti mittareiden luomiseen, tuloskortin näkökulmiin ja toimittajan suortuksen kehittämiseen. Tutkimuksen lopullisena tavoitteena on luoda case-yritykselle hankinnan tuloskortti. 

Tutkimuksen myötä tuloskortti saatiin rakennettua case-yritykselle. Analysoidessa tutkimuksen tuloksia voidaan todeta, että case-yritykselle on äärimmäisen tärkeää toimittajan suorituskyvyn ja laskutuksen mittaaminen ja kehittäminen. Myös aika-arvioiden pitäminen on toimittajille melko haastavaa, joten se on yksi tuloskortin mittareista tuloskortissa. Kokonaisuudessaan luodun tuloskortin avulla case-yrityksen on huomattavasti helpompi johtaa toimittajasuhteita sekä mitata toimittajien suorituksia.

 

Vesa Jaakola, LUT-kauppakorkeakoulu



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tutkimalla työntekijöiden kokemaa muutosta voi todentaa yrityksen tekemän onnistuneen ulkoistuksen

Myös teknologiayhtiöiden konkurssin ennustaminen onnistuu klassisten tunnuslukujen avulla

Vastuullisella ja ympäristön huomioivalla sijoitusstrategialla on mahdollista saavuttaa ylituottoa