Vastuullisia brändejä voidaan luonnehtia tiettyjen piirteiden avulla
Tutkimustiedote 8.12.2020
LUT-Yliopisto, LUT School of
Business and Management
Vastuullisia brändejä voidaan luonnehtia tiettyjen piirteiden avulla
LUT-Yliopistossa tarkastettava kandidaatintutkielma Yritysaktivismi vastuullisen brändin viestinnässä (Communicating sustainable brand with corporate activism) nostaa esiin vastuulliseen brändiin liittyviä ominaisuuksia yritysaktivismiksi kutsutun viestintäilmiön kontekstissa.
”Yritysten vastuullisuus on noussut vahvasti yleiseen keskusteluun ja erilaiset tahot haluavat saada lisää tietoa yritysten toimintatavoista vastuullisuuteen liittyen. On syntynyt myös tarve tunnistaa yritysbrändien piirteitä, jotka viestivät yrityksen vastuullisuutta ulospäin”, kirjoittaja toteaa.
Kandidaatintutkielmassaan LUT-Yliopiston opiskelija Salli Kaitila tarkasteli vastuullisen yritysbrändin piirteitä case-tapauksen avulla selvittääkseen vastuullisuudesta viestiviä brändielementtejä. Tarkastelu kohdistui erityisesti yritysaktivismin kontekstiin, sillä aineistona toimi aktivistibrändistään tunnetun yrityksen arvosävytteiset yrityslausunnot ja aloitteet. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin myötä Kaitila erotti julkaisuteksteistä kuusi esiin nousevaa vastuullisen brändin piirrettä: identiteetin korostumisen, humaanisuuden, pitkän aikavälin suuntautumisen, avoimuuden, konkreettisuuden sekä poliittisen aktiivisuuden. Nämä piirteet antavat kuvaa siitä, millaiset elementit voisivat määrittää vastuullisten brändien luonnetta ja tukea käsitystä vastuullisesta yritysbrändistä ulkoisen viestinnän kautta.
Salli Kaitilan kandidaatintutkielma Yritysaktivismi vastuullisen brändin viestinnässä (Communicating sustainability with corporate activism) tarkastetaan LUT-Yliopistossa 30 päivän kuluessa työn palautuspäivästä (13.1.2021) ja julkaistaan luettavaksi LUT-Pubissa osoitteessa: https://lutpub.lut.fi/
Lisätiedot:
Salli Kaitila
salli.kaitila@student.lut.fi
Kommentit
Lähetä kommentti