Verkkokaupan ulkonäöllä ja helppokäyttöisyydellä on merkittävä vaikutus kuluttajan ostopäätökseen

Tutkimustiedote 16.12.20
TIKI-kurssi/Maria Kivistö

Verkkokaupan ulkonäöllä ja helppokäyttöisyydellä on merkittävä vaikutus kuluttajan ostopäätökseen

Verkkosivujen ominaisuudet vaikuttavat kuluttajan luottamukseen ja ostopäätökseen. Mieluisa ulkonäkö ja helppokäyttöisyys yhdessä luovat luotettavan mielikuvan verkkokaupasta. Toisaalta verkkosivujen ominaisuuksien merkitys oli huomattavasti pienempi, jos verkkokauppa oli ennestään tuttu. Huonekasvien verkkokaupoissa luottamuksen merkitys korostuu.

Digitaalisuus yleistyy ja yhä useampi tekee ostoksia verkossa. Verkkokaupan ulkonäkö ja toimivuus auttaa erottumaan kilpailijoista. Verkkosivujen ominaisuuksien merkitys korostuu, jos kuluttaja ei tunne verkkokauppaa ennestään. Ulkonäöllisistä seikoista erityisesti tuotekuvilla on suuri merkitys. Yhtenäiset, hyvälaatuiset ja selkeät tuotekuvat vaalealla taustalla miellyttivät eniten. Tärkeänä pidettiin myös sitä, että kuvasta saa selkeän käsityksen tuotteen koosta. Pieniin yksityiskohtiin, kuten verkkokaupan väreihin, fonttiin ja sommitelmaan ei kiinnitetty huomiota, paitsi jos niitä pidettiin erityisen huonoina. Verkkokaupan helppokäyttöisyyttä lisäsi hyvät tuotekategoriat ja selkeästi esillä olevat linkit.

Moni ei ostaisi huonekasveja verkosta, sillä pitää sitä riskialttiina. Huolenaiheena oli tuotteen kuljetus talvella ja kuljetuksen viivästyminen. Tällöin luottamuksen rakentamisen merkitys korostuu. Riskialttiin tuotteen kohdalla pidettiin tärkeänä, että tieto toimituksesta on helposti saatavilla. Lisäksi arvostettiin, jos kasveille löytyy hoito-ohjeet. Antamalla hyvät hoito-ohjeet varmistetaan, että asiakas on tyytyväinen myös ostoprosessin jälkeen.


Lisätietoja: Maria Kivistö maria.kivisto@student.lut.fi

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vastuullisella ja ympäristön huomioivalla sijoitusstrategialla on mahdollista saavuttaa ylituottoa

Tutkimalla työntekijöiden kokemaa muutosta voi todentaa yrityksen tekemän onnistuneen ulkoistuksen

Myös teknologiayhtiöiden konkurssin ennustaminen onnistuu klassisten tunnuslukujen avulla