Yrityksen ja kuluttajan välisellä kommunikaatiolla merkitystä kuluttajamarkkinoinnissa onnistumiseen

Tutkimustiedote 12.12.2020

TIKI-kurssi/Sanni Kauria

 

Yrityksen ja kuluttajan välisellä kommunikaatiolla merkitystä kuluttajamarkkinoinnissa onnistumiseen

 

Kuluttajien ja yritysten välisellä kommunikaatiolla voidaan selvittää kuluttajien tarpeet ja toiveet parhaalla mahdollisella tavalla. Tällä tavoin onnistuminen kuluttajamarkkinoinnin eri osa-alueilla helpottuu. Kuluttajamarkkinoinnin osa-alueiden käytännön hyödyntäminen yritystoiminnassa osana jokapäiväistä toimintaa lisää onnistumisen mahdollisuutta ja kuluttajatyytyväisyyttä.

 

Tutkielma käsittelee S-ryhmän Etelä-Karjalan Osuuskaupan kahden ravintolan konseptiuudistusten kuluttajamarkkinoinnissa onnistumista. Tutkimuksessa haluttiin selvittää mitkä tekijät ovat kuluttajamarkkinoinnin onnistumisen takana yleisesti, sekä tutkittujen ravintoloiden osalta. Tutkimuksella selvitettiin myös konseptiuudistusten käytännön toteutumista tutkituissa ravintoloissa. Tutkimus hyödynsi kuluttajamarkkinoinnin 4C- mallia taustatekijöiden selvittämiseksi ja yrityskohtaista materiaalia kuvaamaan konseptiuudistusten toteutumista.

Tutkimustulokset osoittivat tutkimuksen kyselylomakkeisiin vastanneiden kuluttajien vastauksia, yrityskohtaista materiaalia ja teoreettista materiaalia peilaten, että kuluttajamarkkinoinnin osa-alueiden hyödyntäminen osana jokapäiväistä yritystoimintaa parantaa kuluttajamarkkinoinnissa onnistumisen mahdollisuuksia. Tuloksista voitiin myös nähdä, että yrityksen ja kuluttajien välinen tehokas kommunikaatio on hyvä pohja kuluttajien tarpeiden selvittämiselle. Kuluttajien voitiin myös nähdä olevan tyytyväisempiä, mikäli heitä oli osallistettu uudistuksien toteuttamisessa edes markkinointikanavissa informoinnin muodossa.


Lisätietoja:

Sanni Kauria

sanni.kauria@student.lut.fi

LUT- yliopisto

School of Business and Management

 

Sanni Kaurian kandidaatintutkielma Konseptiuudistusten B2C – markkinoinnissa onnistuminen – Case Amarillo Lappeenranta ja Las Palmas

palautetaan viimeisteltynä 13.1.2021 , jonka jälkeen se on saatavilla LUTPubissa: https://lutpub.lut.fi/

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tutkimalla työntekijöiden kokemaa muutosta voi todentaa yrityksen tekemän onnistuneen ulkoistuksen

Myös teknologiayhtiöiden konkurssin ennustaminen onnistuu klassisten tunnuslukujen avulla

Vastuullisella ja ympäristön huomioivalla sijoitusstrategialla on mahdollista saavuttaa ylituottoa