Brändi-identiteetin ja brändi-imagon välillä eroavaisuuksia suomalaisessa korkeakoulussa
Tutkimustiedote 7.12.2020 LUT-Yliopisto
Tutkimus LUT-Yliopiston brändin positioinnista
Yliopistojen välinen kilpailu uusista opiskelijoista kiristyy koko ajan, minkä vuoksi yliopistojen on panostettava brändinsä erilaistamiseen kilpailijoista. Siksi onkin kiinnostavaa tutkia, mitä mieltä kandidaatintutkinnon hakijamarkkinoinnin kohderyhmä, lukioikäiset nuoret, ovat yliopiston brändistä.
LUT-Yliopistossa toteutetussa kandidaatintutkimuksessa tarkasteltiin kohdeorganisaation, LUT-yliopiston organisaation omaa näkemystä siitä, millaisena se haluaisi brändinsä välittyvän, sekä kohderyhmän mielikuvaa kohdeorganisaatiosta. Jos mielikuvat vastaavat toisiaan, on markkinointiviestintä onnistunut. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, mitkä osa-alueet markkinointiviestinnästä olivat välittyneet kohderyhmälle ja missä olisi vielä parannettavaa.
Tutkimuksessa selvisi, että LUT-yliopiston brändi-identiteetti on osittain välittynyt kohderyhmälleen, mutta ei täysin. LUT-yliopiston brändi-identiteetti kiteytyy yhteisöllisyyteen sekä uteliaisuuteen ja rohkeuteen keksiä uusia ratkaisuja, mitä pyritään välittämään myös yliopiston markkinointiviestinnässä. Yhteisöllisyys on välittynyt kohderyhmälle vahvasti, mutta rohkeus ja uteliaisuus eivät nousseet vastauksissa yhtä vahvasti esille. Tämä nousi markkinoinnillista vahvistamista vaativaksi teemaksi.
Taru Heinosen kandidaatintyö suomalaisen yliopiston brändin positiointi löytyy LUTPubista: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101222533.
Lisätiedot: Taru Heinonen, taru.heinonen@student.lut.fi
Kommentit
Lähetä kommentti