Vastuullisuus voidaan varmistaa hankintatoimen vastuullisuuskäytänteillä suomalaisissa vaatealan yrityksissä

 Tutkimustiedote 30.1.2021

Vastuullisuus voidaan varmistaa hankintatoimen vastuullisuuskäytänteillä suomalaisissa vaatealan yrityksissä

Vastuullisuus on ajankohtainen aihe ja noussut viimeisen vuosikymmenen aikana merkittäväksi aiheeksi niin yritysten, kuin yksityishenkilöidenkin toiminnassa. Erityisesti vaateteollisuudessa on alettu kehittää vastuullisuutta, sillä ihmiset kiinnittävät siihen yhä enemmän huomiota. Vastuullisuuskäytänteillä voidaan varmistaa vastuullinen hankintatoimi ja näin ollen parantaa myös koko yrityksen vastuullisuutta merkittävästi. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tutkimuksessa käsitellyt kohdeyritykset käyttivät hankintatoimessaan monia erilaisia vastuullisuuskäytänteitä, joilla ne varmistivat vastuullisuuden hankintatoimessaan.

Kandidaatintutkielmassa määritellään vastuullisuus ja sen ulottuvuudet sekä johdatellaan vastuulliseen hankintatoimeen sekä sen käytänteisiin. Tutkielmassa kohdeyrityksinä toimii neljä suomalaista vaatebrändiä, jotka pyrkivät vastuullisuuteen toiminnallaan. Tutkimusta varten on haastateltu kyseisten kohdeyrityksien hankintavastaavia ja tutkittiin mitä käytänteitä ne käyttivät hankintatoimessaan. Tutkimuksen tuloksissa selviää, että kohdeyritykset käyttävät useita vastuullisuuskäytänteitä ja monet näistä käytänteistä olivat samoja yritysten välillä. Merkittävimpiä käytänteitä olivat erilaiset eettiset periaatteet, joihin yritykset sitouttivat toimittajansa sekä useat materiaalisertifikaatit, joilla pystyttiin varmistamaan vastuullisesti tuotettu materiaali. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää haasteita, joita yritykset kokevat vastuullisuuden varmistamisessa. Haasteita havaittiin vastuullisen, mutta laadukkaan materiaalin löytämisessä sekä hankintaketjun läpinäkyvyydessä.

 

Lisätietoa: Satu Hautanen satu.hautanen@student.lut.fi

 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vastuullisella ja ympäristön huomioivalla sijoitusstrategialla on mahdollista saavuttaa ylituottoa

Tutkimalla työntekijöiden kokemaa muutosta voi todentaa yrityksen tekemän onnistuneen ulkoistuksen

Myös teknologiayhtiöiden konkurssin ennustaminen onnistuu klassisten tunnuslukujen avulla