K-ryhmä on sosiaalisen median edelläkävijä päivittäistavarakauppojen keskuudessa

Tutkimustiedote 26.4.2021

TIKI-kurssi/Jere Kurvi


Päivittäistavarakauppojen sosiaalisen median hyödyntämistä tutkittaessa voidaan huomata, että monet kauppiaat ovat omaksuneet sosiaalisen median osaksi liiketoimintaansa. K-ryhmän edustajat ovat tällä saralla edelläkävijöitä niin kutsuttujen ”somekauppiaiden” määrällä mitattuna sekä markkinointikanavien hyödyntämisessä verrattuna S-ryhmään. Tutkittaessa pintaa syvemmälle voidaan kuitenkin huomata, että aktiivisuudestaan huolimatta on myös K-ryhmällä parantamisen varaa. 

Viime aikoina suurta suosiota sosiaalisessa mediassa ovat saaneet niin kutsutut ”somekauppiaat”. Näillä tarkoitetaan tavallisten päivittäistavarakauppojen kauppiaita, jotka ovat ottaneet sosiaalisen median osaksi omaa markkinointiviestintäänsä. Uuden ilmiön ilmestyessä on hyvä tutkia siihen liittyviä teorioita, ja sitä miten eri toimijat hoitavat sosiaalisen median markkinointia verrattuna kilpailevaan yritykseen. 

LUT-Yliopistossa suoritetussa kandidaatintutkielmassa tutkitaankin juuri kahden suurimman suomalaisen päivittäistavarakauppaketjun; K-ryhmän ja S-ryhmän sosiaalisen median viestinnän eroja. Tutkielmassa havainnoitiin sosiaalisen median sisältöä, aktiivisuutta, sekä markkinointikanavien hyödyntämistä. Näiden havaintojen pohjalta tehtiin päätelmä siitä, että K-ryhmän sosiaalisen median viestintä on monikanavaisempaa, säännöllisempää sekä yleisesti monipuolisempaa kuin S-ryhmällä. 

Aivan yksiselitteisiä tulokset eivät kuitenkaan olleet. Vaikka yleisti onkin huomattavaa, että K-ryhmän sosiaalisen median viestintä oli edellä S-ryhmää, oli ketjun sisällä paljon eroja ja sen tuomia puutteita sosiaalisen median hyödyntämisessä. Tutkimuksen tuloksia voisikin hyödyntää ketjujen sosiaalisen median yhdenmukaistamisessa, sekä tuloksia voi soveltaa myös muihin toimialoihin, kuin päivittäistavarakauppoihin.

 

Tutkielma: S-ryhmän ja K-ryhmän päivittäistavarakauppojen sosiaalisen median viestinnän erot

 

Lisätiedot: Jere Kurvi, jere.kurvi@student.lut.fi 

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tutkimalla työntekijöiden kokemaa muutosta voi todentaa yrityksen tekemän onnistuneen ulkoistuksen

Myös teknologiayhtiöiden konkurssin ennustaminen onnistuu klassisten tunnuslukujen avulla

Vastuullisella ja ympäristön huomioivalla sijoitusstrategialla on mahdollista saavuttaa ylituottoa