K-ryhmä on sosiaalisen median edelläkävijä päivittäistavarakauppojen keskuudessa
Tutkimustiedote 26.4.2021
TIKI-kurssi/Jere Kurvi
Päivittäistavarakauppojen sosiaalisen median hyödyntämistä tutkittaessa voidaan huomata, että monet kauppiaat ovat omaksuneet sosiaalisen median osaksi liiketoimintaansa. K-ryhmän edustajat ovat tällä saralla edelläkävijöitä niin kutsuttujen ”somekauppiaiden” määrällä mitattuna sekä markkinointikanavien hyödyntämisessä verrattuna S-ryhmään. Tutkittaessa pintaa syvemmälle voidaan kuitenkin huomata, että aktiivisuudestaan huolimatta on myös K-ryhmällä parantamisen varaa.
LUT-Yliopistossa suoritetussa kandidaatintutkielmassa tutkitaankin juuri kahden suurimman suomalaisen päivittäistavarakauppaketjun; K-ryhmän ja S-ryhmän sosiaalisen median viestinnän eroja. Tutkielmassa havainnoitiin sosiaalisen median sisältöä, aktiivisuutta, sekä markkinointikanavien hyödyntämistä. Näiden havaintojen pohjalta tehtiin päätelmä siitä, että K-ryhmän sosiaalisen median viestintä on monikanavaisempaa, säännöllisempää sekä yleisesti monipuolisempaa kuin S-ryhmällä.
Aivan yksiselitteisiä tulokset eivät kuitenkaan olleet. Vaikka yleisti onkin huomattavaa, että K-ryhmän sosiaalisen median viestintä oli edellä S-ryhmää, oli ketjun sisällä paljon eroja ja sen tuomia puutteita sosiaalisen median hyödyntämisessä. Tutkimuksen tuloksia voisikin hyödyntää ketjujen sosiaalisen median yhdenmukaistamisessa, sekä tuloksia voi soveltaa myös muihin toimialoihin, kuin päivittäistavarakauppoihin.
Tutkielma: S-ryhmän ja K-ryhmän päivittäistavarakauppojen sosiaalisen median viestinnän erot
Lisätiedot: Jere Kurvi, jere.kurvi@student.lut.fi
Kommentit
Lähetä kommentti