Verkkosivujen esteettiset elementit ja mukautuva design lisäävät yrityksen uskottavuutta
Tutkimustiedote 12.8.2021
TIKI-kurssi/Henna Laaksonen
Uskottavuuden saavuttaminen on erittäin
tärkeää nykypäivän verkkokauppayrityksille. Parhaat esteettiset elementit
uskottavuuden kasvattamiseen ovat yksinkertaisuus, tasapaino, yksinkertaiset
kuvat, sekä rauhalliset värit. Myös mukautuva design (eng. responsive web design)
on nykypäivänä erittäin tärkeää, sillä internetin käyttö mobiililaitteilla
jatkaa vuosittaista kasvuaan. LUT-yliopistossa tehdyn kandidaatintutkielman tutkimuksen
tuloksien mukaan verkkosivujen toimivuus usealla eri laitteella vaikuttaa uskottavuuteen
merkittävästi. Tässä kandidaatintutkielmassa selvitettiin, miten verkkosivujen
ominaisuudet, jotka on tässä tutkielmassa rajattu esteettisyyteen ja mukautuvaan
designiin, vaikuttavat terveysalan yrityksen verkkosivujen
uskottavuuteen.
LUT-yliopistossa julkaistu kandidaatintutkielma käsittelee verkkosivujen
esteettisiä ominaisuuksia ja mukautuvaa designia, sekä sitä, miten nämä ominaisuudet
vaikuttavat terveysalan yrityksen verkkosivujen
uskottavuuteen. Tutkielma on case-tutkimus suomalaiselle terveysalan
yritykselle. Tutkimuskymymyksiin on vastattu hyödyntämällä dataa kahdesta eri
lähteestä: kvalitatiivisesta kyselystä, sekä kirjoittajan tekemistä omista havainnoista.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että mukautuva
design on vielä tärkeämpää case-yritykselle kuin esteettinen ilme, koska sillä
on merkittävä vaikutus uskottavuuten sekä kuluttajan ostopäätökseen. Kyselyyn
osallistuneiden vastauksien mukaan houkutteleva esteettinen ulkonäkö, sekä
responsiivinen ja toimiva verkkosivusto lisäävät uskottavuutta. Kaikki
osallistujat kommentoivat uskottavuuden vaikuttavan heidän ostopäätökseensä
merkittävästi; mitä uskottavammalta sivusto vaikuttaa, sitä todennäköisemmin
ostoprosessi viedään loppuun asti.
Lisätiedot: Henna Laaksonen,
henna.laaksonen@student.lut.fi
Kommentit
Lähetä kommentti